Behandling av tennisalbue og musearm

Vondt i albue og arm

Noen ganger får man smerte eller stivhet i nakke, skuldre, armer eller hender som følge av langvarig statisk arbeid ved f.eks dataarbeid eller etter annen form for stillesittende aktivitet foran kroppen. Man kan også få det ved visse idretter som tennis og golf. Noen plager gir smerte lokalt rundt albuen, mens andre plager gir smerte i hele armen og opp imot nakken. Går du med dette for lenge kan det lede til kroniske plager.

Problemene oppstår ofte av statisk arbeid i muskler i skuldre, nakke og armer ved for eksempel dårlig ergonomi på jobb. Dårlig ergonomi sammen med statisk arbeid over tid medfører at muskler i skuldre, nakke og arm blir overbelastet. Resultatet blir nedsatt lokal sirkulasjon og dermed økt irritasjon i muskler og ledd. Symptomene kan være koordinasjonsproblemer, pirringer og nummenhet i hender og armer, nedsatt gripestyrke og ømme muskler som igjen kan oppfattes som smerte.

Smerte er et varselsignal og skal ikke neglisjeres. Når plagene har oppstått kan NaprapatTeamet hjelpe deg til å kartlegge problemet og løse opp muskler og ledd for å redusere smerten. Naprapaten vil også gi deg råd om spesifikk trening og tips til tilretteleggelse av arbeidsplassen slik at faren for tilbakefall blir mindre.

Når smerten sitter rundt albuens utside forsterkes den ofte av griping når håndleddet bøyes oppover. Smerten kan stråle ut mot underarm og hånd. Enkelte ganger blir det dat så vondt på utsiden av albuen at man mister det man holder i. Utløsende faktor er oftest overbelastning av underarmens muskler eller muskelfestet. Det er den stadig repeterende bevegelsen av fingre og håndledd stillesittende foran datamaskinen som vi må unngå. Vi lærer deg både tøye- og treningsøvelser slik at plagene forsvinner raskere.

For å unngå kroniske plager er det viktig med tidlig kartlegging og hjelp. Kartleggingen vil gi oss svar på hvor problemet ligger, det være seg i skulder, rygg eller lokalt i armen. Naprapaten kan måtte jobbe med samtlige områder. Man kan for eksempel mobilisere og manipulere ledd og myke opp muskulatur i områdene. Hjemmetrening og råd om ergonomi er også en veldig viktig del av rehabilitering. Du motvirker plagene selv med variasjon og reduksjon av den statiske belastningen. Regelmessige pauser med nye bevegelser virker forebyggende. Korte lufteturer bort fra arbeidsbordet bidrar til økt sirkulasjon og reduksjon av det statiske arbeidet. Det er anbefalt å veksle mellom stående- og sittende arbeidsposisjon, derav anbefales en høy- og senkbar pult.

Ta kontakt med NaprapatTeamet dersom du trenger mer informasjon om dette eller hjelp med armsmerten din.

Helseforsikring

Alle de store forsikringsselskapene som i dag tilbyr behandlingsforsikring
dekker nå timer hos naprapat.

Sparebank1 - Gjensidige - Tryg - if - Vertikal Helse - Storebrand

Napratpatteamet logo

NaprapatTeamet er medlem i Norges Naprapatforbund