Dekkskift

Dekkskift

Burde du skifte dekk selv og i så fall hvorfor?

Ja det synes jeg, vi setter bort mye hverdagsaktivitet noe som gjør at vi blir svakere og dårligere til å takle fysiske utfordringer i hverdagen når vi møter de.

Burde alle gjøre det? Nei, ikke om du ikke er sterk nok, har et pågående prolaps , eller ikke har et egnet sted å skifte de osv. Men har du muligheten er dette noe som gir litt hverdagsstyrketrening og mestringsfølelse.

Jeg opplever også at det går fortere enn å kjøre dekkene til noen som skifter de for deg, kjører du de bort hver gang må du uansett løfte de ut og inn av bilen så man er fort like langt med tanke på løftingen. For å være sterk nok er det bare å drive med litt styrketrening gjennom hele året slik at du tåler dekkskift, flytting, rydding i boden og lignende, når disse oppgavene må løses. For å oppnå dette kreves det ikke at du må på gymmet 4 dager i uka, men kan løses ved litt hjemmetrening 1-2 ganger pr uke om du ikke liker å trene på treningsstudio.  

9 tips til dekkskift

  1. Forbered kroppen før de tyngste løftene med en lett oppvarming med lignende bevegelser. Dette kan for eksempel være en gåtur på 5-10 min med litt tempo som avsluttes med noen knebøy med kroppsvekt for å forberede kroppen på bevegelsene som kommer. 
  2. Bruk klær som tåler å skitnes til, dette gjør at du kan løfte nærme kroppen og at du kan sette deg på kne eller ligge på bakken når du skal finne festene til jekken. Slik unngår du posisjoner som for noen kan trigge ryggen. Bruk gjerne noen varme klær under slik at du ikke haster med å bli ferdig fordi du fryser + at kroppen fungerer bedre når den ikke er for kald. 
  3. Løsne boltene før du jekker opp bilen. Da kan du bruke mye makt med lang hevarm på hjulmuttertrekkeren uten at du behøver å bekymre deg for at bilen detter av jekken. Dette er bedre for ryggen da du kan fokusere på ergonomi fremfor sikkerhet når du utvikler stor kraft.
  4. Trill dekkene om det er mulig.
  5. Når du løfter dekkene husk å bruk benstyrken slik at du kan holde god posisjon for ryggen. dvs. forsøk å få løftene til å ligne en knebøyøvelse. 
  6. Selv bruker jeg en lav krakk som gjør det lettere og holde knebøystillingen ved dekkskifte. Da kan jeg hvile når jeg driver med småplukk som og løsne hjulmuttere som allerede har blitt litt løse. Slik sparer du  kreftene i bena til å løfte selve dekkene, og med et litt dårlig kne er dette til hjelp. Det jeg fokuserer på i denne stillingen er å holde en lett svai ryggen siden det er veldig lett å bli jobbene med krum rygg ved dekkskift og det er hvertfall ikke min korsrygg spesielt glad i. Når du sitter/står i denne stillingen er det viktig å spenne rygg og magemuskulatur for å holde ryggen i denne posisjonen, når det ikke går lenger er det lurt å ta en liten pause akkurat som man ville gjort mellom øvelsene på treningsstudio. 
  7. Bruker du ikke krakk kan det være lurt å ha noe mykt under knærne slik at du evnt. kan jobbe med hjulboltene knestående.
  8. Roter dekket slik at hullene i felgen passer til boltene før du begynner å løfte, slik slipper du å kløne for mye med hjulet i det du holder det oppe. 
  9. Har du bilen på en bukk slik at bilen er garantert å ikke dette ned kan man sittende på en lav krakk bruke føttene til å vippe opp dekket slik du kun trenger å konsentrere deg om og få boltene til og passe med hullene i felgen. Slik tar du vekten bort fra ryggen. 

Lykke til, husk at det å skifte dekk ikke er farlig for ryggen, men det kan være en liten utfordring som krever at du er litt forberedt. 

 

Øyvind Johannesen NaprarpatTemaet Ryen