Skip to main content
Isjias behandling

Isjias behandling

Den største nerven fra ryggen som går ned til hvert av beina heter isjiasnerven og har sitt utspring i nedre del av korsryggen. Smerte ut i beinet kan komme fra isjiasnerven eller isjias som vi sier på folkemunne. Lenger ned kan du lese om behandling av isjias.

Årsak til smertene

Problemet kan sitte i hoften eller korsryggen, for eksempel ved en prolaps eller andre faktorer som forårsaker press på nerven. Dette fører til smerter fra ryggen og utstråling til sete, bakside av lår og legg. Nummenhet, stikking og prikking i beinet er også vanlig. Smertene kan føre til at man halter eller har problemer med å gå.

Smertene i seg selv fra nerven kan i enkelte tilfeller være nesten uutholdelige, og for mange kan det være vanskelig å finne stillinger som gir smertelindring. I noen tilfeller kan det være så mye trykk på nerveroten at nerveimpulsene frem til muskulaturen blir redusert eller avskåret og i så fall vil man merke at man blir svakere i bestemte muskelgrupper. Det vanligste er at man mister evnen til å stå på hælen eller tærne. Slike symptomer kan være alvorlige og må undersøkes raskt.

I enda mer alvorlige tilfeller kan man oppleve at det blir vanskelig å late vannet eller at man blir slapp i endetarmsåpningen i tillegg til nummenhet og nedsatt følelse på innsiden av lårene. I slike tilfeller skal legevakt oppsøkes umiddelbart! Smerter fra isjiasnerven kan forekomme i alle aldersgrupper, men tilstanden er mest vanlig i 30-50 års alderen.

Høyere opp i korsryggen har femoralisnerven sitt utspring og en påvirkning her oppe vil gi prikking, stikking og nummenhet i forside lår og lysker. Dette er ikke en like vanlig nervepåvirkning som isjias, men forekommer hos 10-20 % av prolapspasientene.

Beinsmerter som ikke kommer fra isjiasnerven

Smerter i bein som ikke skyldes isjias eller femoralispåvirkning kan feiltolkes som smerter fra en av disse to nervene. Slike smerter kan oppstå på flere måter; det kan skyldes at nerven blir irritert eller komprimert et eller flere steder langs dens bane ned i igjennom beinet. Det er flere diagnoser som kan imitere smerter fra isjias- eller femoralisnerven, f.eks: Hamstringskade som er en skade i muskulaturen på baksiden av låret, spondylolistese (en virvel som har glidd forover i forhold til over- og underliggende virvler) eller andre innklemminger av nerver i hofteområdet.

Låsninger i både korsrygg og i bekkenledd har vist seg å kunne gi liknende symptomer som isjias. Triggerpunkter i setemuskulaturen (gluteus medius/ gluteus minimus) kan gi symptomer i bein. Det samme kan triggerpunkter i hamstring (musklene på baksiden av låret).

Symptomene er ofte like som symptomene for nervesmerte med utstråling til sete, bakside lår og legg. Nummenhet og prikking i beinet er også vanlig. Ofte føles ryggen, bekkenet og/eller musklene rundt hoften og rumpa stramme eller stive ut. Smertene kan føre til at man halter eller har problemer med å gå.

Isjias behandling

En grundig sykehistorie og klinisk undersøkelse vil bli gjennomført med vekt på nevrologisk undersøkelse av nerver og strukturer som kan forårsake liknende symptomer.

Den kliniske undersøkelsen er viktig og naprapaten vil undersøke alle ledd, muskler og nerver som kan forårsake de symptomene pasienten lider av. Man trenger vanligvis ikke CT eller MR for å finne ut av dette.

Dersom du har smerter fra en av ryggens nerver, er det lurt å komme til undersøkelse så raskt som mulig for å forsikre seg om at det ikke er i ferd med å oppstå skade på nerverøtter som kan forårsake varige lammelser eller nedsatt kraft. Å ta tidlig tak i disse plagene vil kunne føre til bedre prognose av sykdomsforløpet.

Fokuset vil være rettet mot å bedre funksjonen til ledd og muskler rundt nervens bane. Ofte vil det bli gitt øvelser som man kan gjøre selv for å myke opp muskulaturen rundt sete/bekken og styrke korsrygg/bekken og sete.

Hva kan du gjøre selv?

  • Holde deg i bevegelse
  • Uttøyning av stram muskulatur
  • Bruk en triggerpunktball eller foamroller på setemuskulaturen for å massere
  • Unngå for mye sitting
  • Regelmessig bevegelse og fysisk aktivitet er helt sentralt

Dersom du har hatt smerter som ligner på smerter fra isjiasnerven eller ryggplager tidligere bør du også trene spesifikt rettet mot ryggens optimale funksjon og stabilitet. Dette inkluderer både styrke og tøyeøvelser. Spør naprapaten din om hvilke øvelser som kan være nyttig for deg.

Les relaterte blogginnlegg: 

Behandling av isjias 

FAQ

Hvordan kjennes isjas ut?

Isjias gir smerter i rygg og utstråling i beinet. Du kan også få stikking, nummenhet og prikking i  i beinet. Dette kan føre til at man halter eller har problemer med å gå. Smertene fra nerven kan være uutholdelige og det kan være vanskelig å finne en stilling som gir smertelindring. 

Hva er årsaken til isjias?

Isjias kommer av at det er noe som trykker på eller rundt isjiasnerven. Den vanligste årsaken er at det oppatår en buking eller prolaps av skiven som trykker på isjiasnerven. Når man blir eldre er det vanligere at årsaken er tranghet i hullet i ryggraden hvor nerven passerer ut. Det er viktig å merke seg at det er mange andre ting som kan gi smerter nedover beinet, som ikke kommer av trykk på isjiasnerven. Det er dermed viktig å få problemet utredet dersom man har smerter i beinet, for å kunne motta riktig behandling.  

Når bør man oppsøke behandling?

Ved lette smerter kan man gjerne avvente noen dager for å se om det går over av seg selv. Ved plutselige og akutte smerter er det derimot alltid lurt å få en undersøkelse fortest mulig for å finne ut av hva årsaken er. Man bør også undersøkes raskt hvis man føler seg svak i et eller begge beina, eller får problemer med å stå på tå eller hæl. 

Har du vanskelig for å late vannet eller blir slapp i endetarmsåpningen skal du oppsøke legevakt umiddelbart. 

Hva gjør jeg gjøre selv når jeg har isjias?

Selv kan du holde deg i bevegelse, bruke en triggerpunktball eller foamroller på setemusklene for å massere opp stram muskulatur. Unngå å sitte for mye og løfte tungt. Regelmessig fysisk aktivitet er viktig for å bli bedre.