Energidusj!

Energidusj!

Det finnes tusenvis av måter å skape en bedre hverdag på, og mange er du sikkert pinlig klar over allerede, men får de ikke gjennomført da de daglige gjøremålene sluker deg. Nå kommer høsten, og jeg tenkte jeg skulle gi deg noen personlige triks for å ruste deg opp til høstens mørke og kanskje gi din opplevelse av tidsklemme en ny vri.

Tid er et mye brukt ord inne på mitt naprapatkontor. ”Jeg vet jeg burde, men tiden strekker ikke til”, ”Jeg har ikke tid til å gjøre alle øvelsene mine hver dag”, ”Hadde jeg hatt mer tid, skulle jeg ha trent oftere!”

Så det handler altså om tid – og energi?

Jeg pleier å si at det skal gjøre vondt å forandre og at det derfor kreves ekstra energi for å forandre et mønster og vaner i de daglige rutinene. Hvor får vi så ekstra energien fra, når vi normalt mister energien på høsten?

Ved å tilføre din egen hjerne små dusj med lykkefølelse, vil hverdagen bli lysere, kroppen får mer energi og du skaper deg ny tid!

I august 2015 la jeg en slagplan, den het; Hvordan overleve høsten. Problemet mitt var at jeg ikke likte humøret jeg havnet i på høsten, og syns det var kjipt å se at energinivået kunne være så forandret bare fordi det ikke var sol og blomster ute.

Planen ble å gi meg selv små energidusjer ved å fokusere på ting som ga meg overskudd og lykkefølelse, slik at jeg skulle klare å utføre alle må-tingene mine også i årets tauseste tid uten å skylde på at det ikke fantes tid.

Jeg skrev først ned en liste hvor jeg ramset opp alle ting som gjør at det bobler litt ekstra glede inne i barnslige meg. På listen min stod blant annet aktiviteter som; lage mat, natur, håndarbeid, synge, vin, blomster, venner, familie og nye steder.

Tanken var så at jeg skulle forsøke å utføre en aktivitet som inneholdt noe innenfor hver kategori daglig. De dagene det var et trangere skjema, kunne det å lage seg en ekstra god frokost være nok.

Dager hvor det fantes bedre tid dro jeg kanskje på besøk til farmor, eller tok meg en løpetur i skogen. Punktene venner og familie betød ikke nødvendigvis at jeg var nødt til å reise på besøk eller invitere til middag, men kanskje bare en telefonsamtale til en venninne i Bergen mens jeg satt på bussen. Kanskje hadde jeg utført disse handlingene daglig uansett, eller kanskje ikke.

Disse konkrete handlingene, og vissheten om at jeg gjorde det for å gjøre noe positivt for meg selv, gjorde meg glad og lettere til sinns. Jeg er ganske sikker på, uten å ha tatt noe vitenskapelig test på dette, at det var dette som gjorde meg mer produktiv og tidseffektiv ellers i løpet av dagen.

Jeg sier ikke at jeg har nøkkelen til hvordan skape seg mer tid. Tid handler om prioriteringer og er meget individuelt. Men jeg tror jeg har funnet nøkkelen til hvordan skape et lite energioverskudd hos meg selv, og dermed velger andre prioriteringer enn i mitt gamle mønster. Ved å legge inn noen ekstra doser med bevist positiv energi i det daglige, ble det lettere å ta seg en tur på treningssenteret, eller vaske leiligheten etter jobb.

Mitt lille prosjekt resulterte i mange gode minner og opplevelser, samtidig som jeg følte mestring på jobb og på fritiden.

Skriv en liste med ting som gjør deg litt ekstra glad, det kan være noe så lite som å drikke kaffe på sengen om morgenen. Ved å tilføre din egen hjerne små dusj med lykkefølelse, vil hverdagen bli lysere, kroppen får mer energi og du skaper deg ny tid!

Lykke til!

Naprapat Anniken Wibe

Helseforsikring

Alle de store forsikringsselskapene som i dag tilbyr behandlingsforsikring
dekker nå timer hos naprapat.

Sparebank1 - Gjensidige - Tryg - if - Vertikal Helse - Storebrand

Napratpatteamet logo

NaprapatTeamet er medlem i Norges Naprapatforbund
Personvern